قهرمان ميرزا عين السلطنه

1348

روزنامه خاطرات عين السلطنه ( فارسى )

شب تمام صحبت فرنگ بود . چيزهاى ننوشتنى افخم الدوله روز قبل مختصر تبى كرده بود شب شدت كرد . در اطاق باهم خوابيده بوديم . تا صبح گرفتار بودم ، روز سه‌شنبه را هم تا عصر آنجا بودند . من خانهء عماد السلطنه [ بودم و ] با ايشان خانهء فخر الملك رفتيم . حضرت و الا تشريف داشتند . افخم الدوله نمك خورده و بهتر بود . امشب تمام از درب خانه و پلتيك ايران صحبت بود ، چيزهاى ننوشتى و نگفتنى . گمركات خبر تازه اين است كه قوام الدوله با صنيع الدوله و معز الملك دائى صدراعظم دويست هزار تومان داده و گمرك را گرفتند . از وقتىكه شاه شهيد شده نهصد هزار تومان به گمرك علاوه شد . اگر ثلث اين پول در آن عهد به ناصر الدين شاه مىرسيد اغلب كارها را مرتب مىكرد . حالا هرچه علاوه مىشود خبرى نيست . الان گمرك ايران بيشتر از اين هم اجاره‌دارها مىبرند و تلف مىشود . چنانچه دو نفرى را كه از بلجيك اجير كرده و براى گمرك آورده‌اند و يك نفر آنها آذربايجان رفته بود رسيدگى كرده و كتابچه داده است كه از آذربايجان سه كرور مىشود عمل كرد . اين دو نفر مواجب گرفته و به هيچ كارى دخالت ندارند . اين دويست هزار تومان را گفتند صدراعظم نقد گرفت كه به مصارف لازمه برساند مبادا تركها فورا محل مواجب درست كرده تمام آن فرمان صادر شود . پست‌خانه و بيگلر بيگى پست‌خانه با بيگلر بيگى است ، گويا استعفا كند . به جهت آن‌كه با نبودن گمرك ضرر خواهد داشت . بيچاره بيگلر بيگى وسط سال با اين‌همه آلودگى و اجاره‌دارهاى مختلف كه يك‌كدام بعد از عزل آن طهران نيامده و هرچه نزد آنها است خواهند خورد بلكه حساب آن را هم نخواهند داد . اين سه نفر هم برحسب حكم كليه و معمول ايران از آنها حمايت و جانب‌دارى مىكنند . نصر السلطنه براى شش ماه گمرك سيصد هزار تومان جريمه داد و هنوز هم مستخلص نشده است . اين بيگلر بيگى هم هرچه املاك موروثى دارد و هرچه اين مدت جمع كرده اقلا نصف آن را بايد بدهد تا آسوده شود . بيشتر صنيع الدوله به لجاجت آن‌كه پستخانه را بيگلر بيگى گرفت اين دو نفر را پيدا كرده و روى دست برخاستند .